Zrównoważony rozwój

eko

Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju

 

Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju (ESD ) weszła stopniowo w program nauczania.

Dziś jest to część szkolenia uczniów, od przedszkola do liceum oraz transdyscyplinarnym podejściu.

Przedszkole odgrywa istotną rolę w kształtowaniu naszego młodego obywatela „eko” : przygotowuje do przyjęcia odpowiedzialnej postawy i obywatelskich praktyk.

„Podnoszenie” lub „edukacja” ?

Czy naprawdę możemy rozmawiać o „edukacji” o zrównoważonym rozwoju z małymi dziećmi?

Gdy tak trudno jest znaleźć rozwiązanie drogą naukową na kompleksowo wiele problemów, dzieci jednak mogą być uczulone poprzez obserwacje i konkretne działania na rzecz ekologii, ochrony przyrody i środowiska oraz szacunek dla innych, solidarność, pojęcia obywatelstwa, zdrowie…

Jak wykazano w programach przedszkolnych (BO 19/06/2008), „oni [uczniowie] są świadomi problemów środowiskowych i uczą się szanować życie” i dalej: „odkrywają związek nauki i pewnych czynności życia codziennego w szkole. ” Na tym etapie nauki, to przede wszystkim:- Aby umożliwić dzieciom dostęp do odkrywania i obserwowania otoczenia, w którym działają (świat żywy i świat nieożywiony)- Uświadomić im skutki ich działania i zachowania się w tym środowisku, ponieważ jest to jedno środowisko, gdzie będą działać każdego dnia!

Transdyscyplinarne podejście

Zakres tematów , które mogą być skierowane w klasie jest szeroki i obejmuje wiele dziedzin nauki :

– Natura i środowisko : zasoby , woda, ewolucja krajobrazu, różnorodności biologiczna, ochrona przyrody , przyszłość naszej planety … ;

– Życie codzienne : budownictwo mieszkaniowe, transport, odkrycie otoczenia … ;

– Obywatelstwo : gesty codziennego życia (zmniejszenie, ponownie wykorzystywać – recyklingować), bezpieczeństwo ruchu drogowego … ;

– „Żyć razem” : poznawać, uczyć się żyć z innymi i szanować , rozwijać solidarność … ;

– Zdrowie i równowaga odżywcza : odkrywanie ciała, zdrowie, żywienie …

Ustawa „lokalnie”

Koncepcja zrównoważonego rozwoju zasadniczo zmalała wśród przedszkoli w stosunku do działań i projektów edukacyjnych, związanych z ich najbliższym otoczeniem, na przykład zakładanie miejsca do sortowania odpadów, budowanie obiektów z materiałów pochodzących z recyklingu , rozwijanie i pielęgnować ogródków na dziedzińcu szkolnym , zbudowanie stacji pogody, przyjęcie i opieka dla małych zwierząt w klasie, itd.

Można zaproponować kilka form pracy : przeglądy, wystawy, bezpośrednie testowanie, fizyczne wdrażanie, konkursy, projekty i wizyty, zwłaszcza podczas wycieczek szkolnych.

Zachęć uczniów, by stali się „obywatelami Eko”

 

Gry Przyrodnicze gry przyrodnicze

Gry obrazkowe w 6 naturalnych środowiskach. Dzieci dowiadują się o różnorodności biologicznej.

Zobacz Gry Przyrodnicze

 

 

 

 

Misja ” Czysty Las „

Gra ma na celu podniesienie świadomości segregacji odpadów i zachęca do odpowiedzialnej postawy wobec swojej planety.

Zobacz grę Misja „Czysty Las”