Podróże plastyczne

Twórz, aby wyrazić swoje emocje

Dla dziecka plastyczne wyrażenie to nie tylko zabawna działalność, ale także sposób komunikacji, który pozwala mu odtworzyć stan umysłu i jego emocji.

Niezależnie od wieku, wyrażanie siebie jest podstawową potrzebą dziecka w malarstwie, modelowaniu, budowaniu, rysowaniu, kolażu. To sposoby na odkrywanie i wspieranie ekspresji. Umożliwienie dziecku wyboru jednej lub kilku innych przestrzeni, uwolnionych od wszelkich ocen estetycznych „pięknych” lub „dobrze zrobionych”, od jakichkolwiek oczekiwań, tak aby mogło w pełni korzystać, jest zatem niezbędna. Ważną rzeczą jest nie tyle forma, w której dziecko wyraża się, ale ta chwila (magiczna) moment procesu tworzenia w sobie, w chwili, gdy wymyśla, tworzy dzięki potędze wyobraźni.

Korzyści z ekspresji plastycznej

Praktykowanie plastycznej aktywności pozwala dziecku wyrazić świadomą lub nieświadomą myśl, jego emocje. Jest to przestrzeń, w której instynkt można wyrażać spontanicznie. Odkrywa, bada, pogłębia, sprawia, że ​​jego własny wszechświat istnieje konkretnie, sprawia, że ​​jest namacalny, pociągający jego wyobraźnię i wiedzę, którą posiada. Dziecko zbudowane jest poprzez jego własny wyimaginowany świat.
Plastyka wyrażająca, może być alternatywą dla komunikacji werbalnej i uzupełniającym narzędziem do bogatej komunikacji między dorosłym a dzieckiem.
Co więcej, praktyka tego typu może pomóc zmniejszyć stres u niektórych dzieci i pomóc im odzyskać wewnętrzny spokój, stymulując i wzmacniając ich pewność siebie.
Są to czasy spokoju sprzyjające rozwojowi koncentracji. Koordynacja ruchu jest stymulowana i zwiększona czułość dotykowa.

 

 

Ustalenie ram dla kreatywności

Nie zawsze łatwo jest zaoferować tę przestrzeń wolności i upewnić się, że dziecko jest w stanie ją w pełni wykorzystać, ponieważ działalność często jest ograniczona przez określony punkt wyjścia, który może wydawać się sprzeczny z wolną działalnością. Na szczęście u dzieci tak się nie dzieje: dzieci, zwłaszcza małe dzieci, spontanicznie wykorzystują tę przestrzeń, którą im dajesz, szczególnie jeśli przestrzegasz kilku prostych zasad. Po pierwsze, ważna jest obecność miłej osoby dorosłej, która nie może stać się nachalną.
• Szanuj osobowość i wrażliwość dziecka. Twoje własne gusta, twoje poczucie estetyczne niekoniecznie są takie same jak jego własne …
• Promowanie swobody przemieszczania się. W tym celu wybierz wygodną, ​​łatwą do czyszczenia, miejsce.
• Wybierz ubrania, które nie obawiają się plam! Będziesz tym bardziej spokojny.
• Unikaj podawania zbyt dokładnych lub zbyt zamkniętych instrukcji.
• Uważaj, aby nie wyrazić żadnego orzeczenia, tak aby dziecko nie obawiało się „mylić się” lub „nie robić dobrze”.
• Zachęcaj go i pozwól mu robić rzeczy we własnym tempie, aby mogło samemu znaleźć rozwiązania problemów, które może napotkać. Możesz mu pomóc, zadając mu pytanie do tego, co robi.
• Aby ułatwić i promować momenty kreatywności, staraj się udostępnić materiał podstawowy, wystarczająco dużo możliwości wyboru, gdzie można łatwo go znaleźć i przechowywać i będzie dostępn e w szufladzie lub pudełku. Kubeczki po jogurcie, koraliki, nici, plastikowe butelki, korki, kawałki tkanin, papier … Pomyśl również, że Twoja kuchnia dostarcza sporo składników do modelowania aktywności na przykład z masą solną: woda, mąka, sól.
• Pamiętaj, aby zostawić dziecko w ciągu tygodnia w jego  wolnym czasie, aby mogło marzyć, aby mogło się nudzić. Kreatywność wynika z nudy.

Kilka przykładów plastycznych podróży:

1. Działalność malarska!

Oferuj dziecku farby przeznaczone dla dzieci, a także różne narzędzia malarskie. Wskazane jest przedstawienie mu narzędzia wraz z farbami, aby mogło „przetestować” . Dziecki wtedy wybiera jedno lub kilka z tych narzędzi, które dają mu najwięcej radości i zdumienia. Plastikowy widelec umożliwia złuszczanie farby w celu uzyskania tekstury i efektów zaskoczenia, gdy warstwy farby o różnych kolorach się pokrywają. Za pomocą zębów noża (zawsze z plastiku) pojawiają się fale … Dla małych dzieci, to jest „magia”! Gąbką można rozcierać … Pozostaw wrażenia dzięki korkowi, wacikom, kształtowi wykonanemu z kawałka tektury falistej … Zeskrobuj farbę, aby miała surową fakturę, rozprowadź ją nożem lub łopatką, rękami za pomocą palców. Dzieci uwielbiają lmalować farbą na papierze i innych miejscach, czują materiał pomiędzy ich palcami. Więc nie bój się się, że brudzą!

Pomoce:

– arkusze papieru 180-200 g (interesujące jest użycie różnych rodzajów papieru, gładkie, szorstkie, cienkie, grube …)
– farby
– plastikowe widelce i noże
– łopatka (łopatka silikonowa do gotowania)
– gąbka (można wyciąć różne kształty w różnych gąbkach)
– korek
– gładki i falisty karton

2.Aktywność modelowania (glina, masa solna, glina modelująca)

Z gliny wszystko jest możliwe. Idealny żywy materiał, bardzo przyjemny w dotyku, do ugniatania. Bardzo plastyczne, można tworzyć i cofać nieskończenie. Glinę można podzielić, uderzać, przyklejać, ugniatać, rozdrabniać, tworzyć kulę. Możesz kolorować, spłaszczać … To bardzo kojąca technika. Dobrym pomysłem jest mieszanie, przesypywanie ziemi, piasku. Pomaga rozwijać koncentrację i bezpośrednie związki z materią, która budzi kreatywność. Pobudzenie wrażeń i emocji!

Podaj dziecku trochę gliny, którą można trzymać w jednej ręce. Pozwól mu dotknąć, ugniatać, rozdrabniać, ciąć, malować … Pokaż mu, że może osiągnąć większe wrażenia, gdy  użyje dodatkowych przedmiotów jak: (guziki, wykałaczki, zatyczki …). Jeśli glina zacznie wysychać pod wpływem ciepła rąk lub miejsca, w którym się znajduje, po prostu zmocz ją małą, wilgotną gąbką.

Pomoce:

– glina samomodelująca się
– guziki, słomki, zatyczki (do wyrobu dot. wrażeń)
– wałeczek
– narzędzia drewniane (łopatki)
– kształty do wycinania ciasteczek
– mała, mokra gąbka

3. Aktywność odzyskiwania!

Lista możliwości jest nieograniczona. Cały materiał pozwoli dziecku „pracować” pod względem wielkości i jednocześnie zwiększyć świadomość w kwestii recyklingu. Zabawą staje się przynosićprzedmioty z życia codziennego, przekształcać je, dać im drugie życie. Bardzo pobudzająca, zabawna gra, w której często pojawiają się bohaterowie: roboty, magiczne łodzie, statki kosmiczne … Dzieci mogą zacząć opowiadać historie przedmiotami należącymi do wyobraźni.

Pomoce:
– karton (cienki, opakowanie, faliste, grube …)
– papier
– korki
– plastikowe butelki o różnych rozmiarach
– pudła
– chusteczki
– przewody
– tkaniny
– gąbki wszelkiego rodzaju
– gazety
– czasopisma
– pojemniki po jogurtach
– kawałki drewna, małe gałęzie, liście …

 

Źródło: Elisa Monguzzi. Po szkole stosowanej w Szwajcarii z uzyskanym dyplomem sztuki terapii, Elisa Monguzzi otworzyła swoją działalność związaną z odkrywaniem twórczości „Le Poisson bleu” w Paryżu. Przyjmuje dzieci od 3 lat i zaprasza do „wyrażania siebie, odkrywania, rozwijania własnej twórczości poprzez sztuki wizualne”.