Doświadczenia Sensoryczne i Rozwój Dziecka
W przedszkolu, jak w życiu codziennym, dzieci napotykają na wiele okazji do ćwiczeń i rozwijania swoich zdolności czuciowych. Sytuacje i działania dotyczące odkrywania, zaproponowane w szkole, wzbudzają jego ciekawość, pozwalają mu odkrywać rolę jego ciała, a następnie analizować, porównywać i doświadczać swoich zmysłów. Dziecko stopniowo jest w stanie postrzegać świat wokół niego i rozwijać w danej rzeczywistości. Sensoryczne Pobudzenie jest istotnym wymiarem rozwoju dziecka i jego stosunku do otaczającego go świata, stąd przyznanie mu ważnej roli w programach szkół podstawowych. Pojęcie Sensorycznego Pobudzenia, mówi nam, że postrzeganie zmysłowe nie może być naprawdę „rozumiane” tylko wtedy, gdy po raz pierwszy doświadczamy. Dziecko powinno być w stanie patrzeć, słuchać, dotykać, czuć zapach, smakować: jego ciekawość jest stymulowana. Dziecko pozostaje otwarte na świat i jego bezpośrednie otoczenie.
W przedszkolu, nauka dopasowania do tematu „Odkrywanie świata”, często odbywa się przez odkrywanie świata żywego, ale także poprzez sztukę i edukację muzyczną („postrzegam, czuję, wyobrażam sobie, tworzę” ).
Sytuacje i proponowane działania sensoryczne, dotyczące odkrywania mogą stymulować 5 lub więcej zmysłów na raz. Dzieci uczą się odkrywać wszystkie kierunki i funkcje, służące do opisywania, porównywania i klasyfikacji podstawowych percepcji: słuchowych, wizualnych, dotykowych, węchu i smaku, oraz są angażowane w prezentacji umysłowej.
Nabyta u dzieci, umiejętność zwerbalizowania swoich uczuć, w różnych sytuacjach życiowych i doświadczeniach, wzbogaca i umacnia ich język, w szczególności na korzyść pracy z zasobem synonimów i przeciwieństw.
– Działania dotyczące słuchu są ściśle związane z dziedziną „głos i słuchanie”. Poprzez słuchanie, dzieci, otwierają się na otaczający świat dźwięku i muzyki świata. Uczą się rozpoznawać dźwięki, obiekty dźwiękowe (instrumenty muzyczne, dźwięki otoczenia…). Analiza środowiska dźwiękowego ułatwia im możliwość rozwijania zasobu słów i ich używania w różnych sytuacjach np. czytania, jak również, pomoże rozpoznać i rozróżnić dźwięki.
– Wizualne działania przenikają wszystkie dziedziny nauki. Mogą one mieć na celu podniesienie świadomości wszystkiego, co można zrobić z oczami (ocenić odległość np. patrząc na zdjęcia, czytać książki, oglądać zjawiska, płacz …), jak i w celu zbadania charakterystyki wizualnej obiektu, w celu opracowania listy dyskryminacji wizualnych, kształty, kolory… albo do zapoznania dzieci z dziełami sztuki i różnych form artystycznego wyrazu.
– Działania związane z dotykiem zawierają informacje o obiektach i ich znaczeniu. Dziecko czuje to, co jest w kontakcie ze skórą i odkrywa, że nie jest wrażliwe w taki sam sposób na wszystko i wszędzie. Przedmiot można trzymać w ręku lub nosić go na ramionach, przyłożyć do powierzchni palców…
– Działania dotyczące węchu i smaku, przeznaczone są do identyfikacji różnych produktów spożywczych, produktów lub substancji o zapachu lub smaku. Dzieci mogą swobodnie mówić o swoich uczuciach: „lubię / nie lubię”, „Pachnie dobrze / To kłuje w nos”, „To jest słodkie / słone, słodkie / gorzkie.. . „.
Odkryj nowe gry sensoryczne, aby stymulować zmysły i pobudzić ciekawość w klasie !
Zabawa edukacyjna przeznaczona do obserwacji, kojarzenia i przyporządkowania do 5 zmysłów, rozwija słownictwo, pomaga dowiedzieć się wszystkiego o zmysłach, opisać, porównać i sklasyfikować doznania zmysłowe.
Zobacz grę Nasze zmysły
Tactiludi – Zwierzęta
Gra 2 w 1 czyli dotyk i odczucia.
Dzieci poprzez wrażenia dotykowe i spostrzeżenia poznają materiał z jakiego zrobione są zwierzęta na ilustracjach, opisują zwierzęta oraz materiały.
Zobacz grę Tactiludi – Zwierzęta
Tactiloto
Gra uczy rozpoznawać kształty za pomocą dotyku.
Zobacz grę Tactiloto
Panele sensoryczne
5 paneli do stymulacji dotyku i ruchu oraz odkrywania zmysłów.
Zobacz Mani’maison , Mani’touch , Mani’tourne , Mani’optik , Mani’son