Na początku, małe dzieci łączą obiekty po ich wyglądzie, potocznym użyciu, lub ich skutkach.
Poprzez obserwację, porównania, sortowanie, dzieci potrafią lepiej rozróżniać różne rodzaje kryteriów: kształt, długość, masa, pojemność, znaczenie.
Celem spodziewanym pod koniec przedszkola jest umożliwienie dzieciom klasyfikowania obiektów według cech związanych z ich formą, oraz klasyfikowania według kryterium np. długości, masy lub pojemności.
Sortowanie, klasyfikowanie, przyporządkowanie
Trzy instrukcje w celu „określenia” sortowania.
– sortuj rozprzestrzenione elementy
– ułóż obiekty według kryterium
– ułóż obiekty w określonym miejscu.
Dzieci są w ten sposób prowadzone do wyboru w zestawie, przedmiotów lub obiektów pasujących do podanych kryteriów, a pozbywają się tych, które nie są odpowiednie.
Pod koniec pracy sortowania, dwie grupy są wykonane: pierwsza grupa, dla której kryterium sortowania jest spełnione to np (posortowanie żetonów o różnych kolorach, w zależności od kryterium – kolor niebieski, czerwony lub zielony … ); druga grupa obejmuje wszystkie pozostałe znaki (żetony tutaj nie są niebieskie, czerwone lub zielone …).
Sortowanie to elementy grupy lub przedmioty należące do grupy, według kategorii w oparciu o określone kryteria (zwykle jedna lub więcej wspólnych cech). Na przykład, klasyfikowanie zwierząt w zależności od sposobu ich podróży, anatomicznych funkcji lub budowy ciała, etc. W pierwszym przykładzie, dzieci będą musiały rozdzielić zwierzęta które pływają od tych, które się czołgają, skaczą, biegają, latają … W drugim przykładzie, można je sklasyfikować jako zwierzęta, które mają płetwę, rogi, dziób, pazury, ogon …
Ponownie jest wykorzystana określona kolejność elementów lub przedmiotów na przykład (rosnąco lub malejąco). Przede wszystkim każdy obiekt, może dać mierzalną ilość sztuk i ich porównanie. Na przykład przechowanie pasków z najkrótszą i najdłuższą długością i porównanie ich do średniej długości w różnych strategiach: ogólne, wizualne porównanie, porównanie pasków w parach, w porównaniu z pomiarem bezpośrednim, itp.
Ustanowienie sortowania, porządkowania i przechowania
Działania te są wyjątkowo bogate z punktu widzenia obserwacji, rozwoju, wnioskowania czy logicznego myślenia. Pozwalają one także zapamiętać znaki na przykład (kształty, kolory, obiekty, świat żywy …).
Po fazie odkrywania i zapoznania się z materiałem, który pokazuje składniki i właściwości obiektów, nauczyciel kieruje uczniów do pracy strukturalnej. W tej fazie odkrywania, nauczyciel może sugerować, że dzięki manipulacji i naśladowaniu, dziecko stara się dowiedzieć za pomocą dotyku na przykład jakie to kształty (okrągłe, kwadratowe, trójkątne …). Nauczyciel wyraźnie wskazuje, że takie działania pozwalają nauczyć i powiedzieć dzieciom, na przykład: w ten sposób osiągniemy „porządek”, „Ranking”. Zapewni to dobre zrozumienie instrukcji przy pierwszym przeprowadzonym zadaniu. Nauczyciel daje czas uczniom aby umożliwić im szukanie, próbowanie, błądzenie, możliwość rozpoczęcia … To sprawia, że używają oni odpowiedniego słownictwa podczas tych działań. Ta faza badań, komunikacji i wymiany jest niezbędna, aby przejść od prostej obserwacji i nabywania konkretnych umiejętności.
Pomoce dydaktyczne
Kształty w wielu formach, używane w celu nauki działań dotyczących liczenia, logiki oraz sortowania.
Poprzez odtwarzanie, dzieci eksperymentują w różny sposób i organizują zdobyte informacje.
Warsztat sortowania w 2 wersjach.
Zobacz Abacus – Zestaw 1 i kontynuacja Abacus – Zestaw 2
Gra logiczna polegająca na układaniu właściwych elementów na kartach pracy.
Ćwiczenia stymulujących rozwój logicznego myślenia.
Dziecko uczy się porównywać owoce, w celu odróżnienia ich rozmiaru, następnie może powiązać i uporządkować ich kolejność według różnych kryteriów.
Zobacz 1, 2, 3 – Wielkości
Warsztat Sortowania
Przeznaczone dla poznania czynności dopasowywania kształtu do kształtu oraz koncentracji.
Po wsunięciu karty do rowka pudełka, dziecko odtwarza modele, umieszczając w odpowiednim polu pionek.
Zobacz Warsztat sortowania
Warsztat sortowania – Zwierzęta
Warsztat pomoże dziecku zidentyfikować i przyporządkować zwierzęta.
Warsztaty przeznaczone do zdobywania pierwszych czynności związanych z dopasowywaniem, sortowaniem i koncentracją oraz wzbogacaniem zasobu słownictwa.
Każda seria przedstawia ilustrowane cechy i sposoby klasyfikacji zwierząt.
Zobacz Warsztat sortowania – Zwierzęta
Warsztat sortowania – Materiały
Warsztaty przeznaczone do zdobywania pierwszych czynności związanych z dopasowywaniem, sortowaniem i koncentracją.
Uczy prawidłowego sortowania materiałów i odpadów.
Warsztat pomoże dziecku zidentyfikować i przyporządkować śmieci do właściwego kosza.