Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju
Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju (ESD ) weszła stopniowo w program nauczania.
Dziś jest to część szkolenia uczniów, od przedszkola do liceum oraz transdyscyplinarnym podejściu.
Przedszkole odgrywa istotną rolę w kształtowaniu naszego młodego obywatela „eko” : przygotowuje do przyjęcia odpowiedzialnej postawy i obywatelskich praktyk.
„Podnoszenie” lub „edukacja” ?
Czy naprawdę możemy rozmawiać o „edukacji” o zrównoważonym rozwoju z małymi dziećmi?
Gdy tak trudno jest znaleźć rozwiązanie drogą naukową na kompleksowo wiele problemów, dzieci jednak mogą być uczulone poprzez obserwacje i konkretne działania na rzecz ekologii, ochrony przyrody i środowiska oraz szacunek dla innych, solidarność, pojęcia obywatelstwa, zdrowie…
Jak wykazano w programach przedszkolnych (BO 19/06/2008), „oni [uczniowie] są świadomi problemów środowiskowych i uczą się szanować życie” i dalej: „odkrywają związek nauki i pewnych czynności życia codziennego w szkole. ” Na tym etapie nauki, to przede wszystkim:- Aby umożliwić dzieciom dostęp do odkrywania i obserwowania otoczenia, w którym działają (świat żywy i świat nieożywiony)- Uświadomić im skutki ich działania i zachowania się w tym środowisku, ponieważ jest to jedno środowisko, gdzie będą działać każdego dnia!
Transdyscyplinarne podejście
Zakres tematów , które mogą być skierowane w klasie jest szeroki i obejmuje wiele dziedzin nauki :
– Natura i środowisko : zasoby , woda, ewolucja krajobrazu, różnorodności biologiczna, ochrona przyrody , przyszłość naszej planety … ;
– Życie codzienne : budownictwo mieszkaniowe, transport, odkrycie otoczenia … ;
– Obywatelstwo : gesty codziennego życia (zmniejszenie, ponownie wykorzystywać – recyklingować), bezpieczeństwo ruchu drogowego … ;
– „Żyć razem” : poznawać, uczyć się żyć z innymi i szanować , rozwijać solidarność … ;
– Zdrowie i równowaga odżywcza : odkrywanie ciała, zdrowie, żywienie …
Ustawa „lokalnie”
Koncepcja zrównoważonego rozwoju zasadniczo zmalała wśród przedszkoli w stosunku do działań i projektów edukacyjnych, związanych z ich najbliższym otoczeniem, na przykład zakładanie miejsca do sortowania odpadów, budowanie obiektów z materiałów pochodzących z recyklingu , rozwijanie i pielęgnować ogródków na dziedzińcu szkolnym , zbudowanie stacji pogody, przyjęcie i opieka dla małych zwierząt w klasie, itd.
Można zaproponować kilka form pracy : przeglądy, wystawy, bezpośrednie testowanie, fizyczne wdrażanie, konkursy, projekty i wizyty, zwłaszcza podczas wycieczek szkolnych.
Zachęć uczniów, by stali się „obywatelami Eko”
Gry obrazkowe w 6 naturalnych środowiskach. Dzieci dowiadują się o różnorodności biologicznej.
Zobacz Gry Przyrodnicze
Gra ma na celu podniesienie świadomości segregacji odpadów i zachęca do odpowiedzialnej postawy wobec swojej planety.
Zobacz grę Misja „Czysty Las”